NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْأَعْلَى
بْنُ
حَمَّادٍ
وَمُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُثَنَّى
وَمُحَمَّدُ
بْنُ بَشَّارٍ
وَأَحْمَدُ
بْنُ سَعِيدٍ
الرِّبَاطِيُّ
قَالُوا
حَدَّثَنَا
وَهْبُ بْنُ
جَرِيرٍ
قَالَ
أَحْمَدُ
كَتَبْنَاهُ
مِنْ نُسْخَتِهِ
وَهَذَا
لَفْظُهُ
قَالَ
حَدَّثَنَا
أَبِي قَالَ
سَمِعْتُ
مُحَمَّدَ
بْنَ
إِسْحَقَ
يُحَدِّثُ
عَنْ
يَعْقُوبَ
بْنِ
عُتْبَةَ
عَنْ جُبَيْرِ
بْنِ
مُحَمَّدِ
بْنِ
جُبَيْرِ
بْنِ مُطْعِمٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
قَالَ أَتَى
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَعْرَابِيٌّ
فَقَالَ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ جُهِدَتْ
الْأَنْفُسُ
وَضَاعَتْ
الْعِيَالُ
وَنُهِكَتْ
الْأَمْوَالُ
وَهَلَكَتْ الْأَنْعَامُ
فَاسْتَسْقِ
اللَّهَ
لَنَا فَإِنَّا
نَسْتَشْفِعُ
بِكَ عَلَى
اللَّهِ
وَنَسْتَشْفِعُ
بِاللَّهِ
عَلَيْكَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَيْحَكَ أَتَدْرِي
مَا تَقُولُ
وَسَبَّحَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَمَا زَالَ
يُسَبِّحُ
حَتَّى
عُرِفَ ذَلِكَ
فِي وُجُوهِ
أَصْحَابِهِ
ثُمَّ قَالَ وَيْحَكَ
إِنَّهُ لَا
يُسْتَشْفَعُ
بِاللَّهِ
عَلَى أَحَدٍ
مِنْ
خَلْقِهِ
شَأْنُ اللَّهِ
أَعْظَمُ مِنْ
ذَلِكَ
وَيْحَكَ
أَتَدْرِي
مَا اللَّهُ
إِنَّ
عَرْشَهُ
عَلَى
سَمَاوَاتِهِ
لَهَكَذَا
وَقَالَ
بِأَصَابِعِهِ
مِثْلَ الْقُبَّةِ
عَلَيْهِ
وَإِنَّهُ
لَيَئِطُّ بِهِ
أَطِيطَ
الرَّحْلِ
بِالرَّاكِبِ
قَالَ ابْنُ
بَشَّارٍ فِي
حَدِيثِهِ
إِنَّ اللَّهَ
فَوْقَ
عَرْشِهِ
وَعَرْشُهُ
فَوْقَ
سَمَاوَاتِهِ
وَسَاقَ الْحَدِيثَ
و قَالَ
عَبْدُ
الْأَعْلَى
وَابْنُ
الْمُثَنَّى
وَابْنُ
بَشَّارٍ
عَنْ يَعْقُوبَ
بْنِ
عُتْبَةَ
وَجُبَيْرِ
بْنِ مُحَمَّدِ
بْنِ
جُبَيْرٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
وَالْحَدِيثُ
بِإِسْنَادِ
أَحْمَدَ
بْنِ سَعِيدٍ هُوَ
الصَّحِيحُ
وَافَقَهُ
عَلَيْهِ
جَمَاعَةٌ
مِنْهُمْ
يَحْيَى بْنُ
مَعِينٍ وَعَلِيُّ
بْنُ
الْمَدِينِيِّ
وَرَوَاهُ
جَمَاعَةٌ
عَنْ ابْنِ
إِسْحَقَ
كَمَا قَالَ
أَحْمَدُ
أَيْضًا
وَكَانَ
سَمَاعُ
عَبْدِ الْأَعْلَى
وَابْنِ
الْمُثَنَّى
وَابْنِ بَشَّارٍ
مِنْ نُسْخَةٍ
وَاحِدَةٍ
فِيمَا
بَلَغَنِي
(Cübeyr İbn Muhammed İbn
Cübeyr İbn Mut'im'in) dedesinden (Cübeyr İbn Mut'im'den) rivayet edilmiştir,
dedi ki:
Nebi s.a.v.’in huzuruna
bir çöl arabı gelip:
"Ey Allah'ın
Rasulü, canlar son derece sıkıntıya girdi, çocuklar can verdi, mallar azaldı,
hayvanlar helak oldu. Bizim için Allah'dan yağmur iste. Biz (yağmurumuzun
yağdırılması için) seni Allah'a şefaatçi kılıyoruz. Allah'ı da sana şefaatçi
kılıyoruz" dedi. Rasûlullah (s.a.v.) de !
"Vay, yazık sana!
Sen ne dediğini biliyor musun?" buyurdu. Sonra: "Sübhanallah"
dedi ve "sübhanallah" demeye devam etti. Nihayet (Hz. Nebi'in
öfkesinin, gazab-ı ilahinin nüzulüne sebep olabileceğinden endişe edildiği
için) bu (öfkeden duyulan endişenin izleri orada bulunan) sahabilerinin yüzünde
de belirmeye başladı. Sonra (tekrar):
"vay sana!: (şunu
iyi bil ki) Allah yarattıklarından hiçbirisi için aracı kılınamaz. Allah'ın
şanı bundan yücedir. Vay sana! Sen Allah kimdir biliyor musun? Onun Arşı
semâvâtı üzerinde şu şekildedir" buyurdu ve parmak (lany) la (el boşluğu)
üzerinde kubbe gibi bir şekil yaptı ve: "Muhakkak ki Arş Allah'(ın
azametin) den (dolayı) semerin süvari'nin ağırhğın)dan (dolayı) gıcırdadığı
gibi gıcırdar" buyurdu. İbn Beşşar bu hadisi "Allah Arşının
üstündedir Arşı da göklerinin üstündedir"diye rivayet etti (ve sonra
hadisin geri kalan kısmını) nakletti.
Abdulla'Iâ, İbnu'l
Müsennâ ve İbn Beşşâr; "Ya'kub b. Utbe ile Cubeyr b. Muhammed b.
Cûbeyr'den, o babasından, o dedesinden" diyerek aynı hadisi naklettiler.
(Ebû Dâvûd dedi ki):
Hadisin Ahmed b. Said'in isnadı (ile gelen rivayeti) sahih olandır. Aralarında
Yahya b. Main ile Ali b. el-Medîm nin de bulunduğu bir topluluk, bu hususta
ona muvafakat etmişlerdir. Ayrıca bir başka topluluk, bunu, -yine Ahmed'in
dediği şekilde- "İbn İshak'tan" (diyerek) rivayet etmişlerdir. Bana ulaştığına
göre, Ahdula'lâ, İbnu 'l-Müsennâ ile İbn Beşşâr'in semalan (hocalarından hadis
dinlemeleri) aynı nüshadan imiş.
İzah:
Hadis-i şerif, Hz.
Nebiin yüzü suyu hürmeti- ne Allah’dan bir şey istemenin caiz olduğunu, fakat
kullardan bir şey istemek için Allah'ı aracı kılmaya kalkmanın haram olduğunu
ifade etmektedir.
Nitekim Hanefi
ulemasından el-MevsıIî de bu mevzuda şöyle diyor: "Allah'tan, başkaları
hakkı için istekte bulunmak, dua etmek mekruhtur. Çünkü hiçbir yaratığın Allah
üzerinde hakkı yoktur. Allah'dan ancak Allah hakkı için istenir.[Bak
eI-Mevsıli, el-îhtiyar, IV, 164.] Fakat salih bir kulu aracı kılarak Allah'dan
onun yüzüsuyu hürmetine bir şey istemek böyle değildir. Ehl-i sünnet ulemasının
bu mevzudaki görüşü şöyledir: Allah'dan istenecek bir şeyin ölü veya diri bir
kimseden istenmesi caiz değildir. Fakat hakkında Hüsn-ü zan beslenen, salih
bilinen diri veya ölü bir kimseyi aracı kılarak Allah'a yalvarmak, ondan
arzuların ihsanını dinlemek, bunun için Nebilerin ve salih kulların kabirlerini
ziyaret etmek caizdir. Ayrıca bu ziyaretten manevi feyiz ve bereket de hasıl
olur.
Cumhuru ulemânın bu
konudaki delillerini şöylece özetlemek mümkündür:
1- "Ey iman
edenler! Allah'a karşı vazifelerinize dikkat edin ve ona yaklaşmanın yolunu
arayın..." (el-Mâide, 5/35) âyetinde geçen "vesile", Allah'a
yaklaşma çare ve vasıtası" manasında olup tevessüle de şamildir.
Muhaliflere göre vesile" den maksad kulun ibadetleri hayırları iman ve
ahlakıdır.
2- Buharinin rivayetine
göre Hz. Ömer, bir kuraklık ve kıtlık yılında yağmur duası yaparken Hz. Abbas'ı
vasıta kılmış ve şöyle dua etmiştir: "Allah'ım, biz Nebiimizi sana vasıta
kılıyorduk (onunla tevessül ediyorduk) da bize yağmur veriyordun; şimdi de
Nebiimizin amcasını sana vesile kılıyoruz, bize yağmur ver." Bu dua
üzerine yağmur yağmıştır.[Birbirini destekleyen rivayetler için Bk. Şevkanî,
Neylu'l-Evtâr, IV, s. 8 vd.]
Muhalifler bu hadisi
kabul ediyor ve: "hayatında Hz. Nebi ile gene sağlıklarında Ehl-i Beyti
ile tevessül caizdir, diyorlar."
3- Hz. Ömer'in hilafeti
devrinde Malik b. Iyaz (ed-Dâr) Rasûlullah'm kabrine gelmiş ve: "Ya
Rasûlullah ümmetin mahvoluyor onlar için Allah'tan yağmur iste" demiştir.
4- Osman b. Huneyf
kendisine Rasûlullah'm öğrettiği bir duada şöyle demiştir. "Allanın rahmet
Nebii senin Nebiin Muhammed ile sana yöneliyor ve istiyorum..."[Beyhaki,
Tirmizi, İbn Mace.]
5- Fatıma bint Esed
hadisinde bizzat Rasûlullah: "Nebiin hakkı için" demişti.[Hâkim,
Taberani, Heysemi.]
Bütün bu ve benzeri
nasslar hayatta ve vefattan sonra Nebiler ve salih kişiler ile tevessülün caiz
olduğuna delâlet etmektedir.
Kevserî, bu naklî
deliller dışında Allame Teftazani (v. 793/1391), Fahrüddin er-Razi (v.606/1209)
ve Seyyid Şerif el-Cürcani (v.816/1413)nin eserlerinden tevessülün cevazına,
enbiya ve evliyanın kabirlerini ziyaretten maddi manevi bir takım faydalar
hasıl olmasının mümkün ve vaki olduğuna dair ifadeler nakletmiştir.
Muhaliflere göre
nakledilen hadislerin bir kısmı zayıftır, diğerleri ise münakaşa mevzuu ile
alakalı değildir.
Netice:
İbn Teymiyye biraz da
muasırlarının davranışları sebebiyle bu meselede ifrata düşmüştür.
Tevhid inancını korumak
gibi iyi ve yüce bir niyyeti vardır. Bununla me'cur olabilir.
Onun karşısındakiler de
zaman zaman sert davranmışlar, neticede İslamın men ettiği tefrika doğmuştur.
Şu çizgide birleşmek mümkündür.
"Ölüler ile
tevessülün lüzum ve zaruretine dair bir nass yoktur. Bunu inkâr eden ehl-i
sünnet camiasından çıkmaz.
Allah'a ortak koşmadan,
onun sevdiği bilinen veya zannedilen, ölü yahut diri bir kul vasıta kılınarak
Allah'a dua etmek manasında bir tevessülü meneden nass da yoktur; şu halde
bunu yapanlar da kınanamaz.
Bu meseleyi bir tefrika
mevzuu yapmak ise kınanması gereken davranışların içinde yer alır.[Bk. Karaman
Hayreddin, İslam'ın Işığında Günün Meseleleri, I, 101-104.]
Hattabî'nin dediği gibi
Allah'ın Arş üzerinde bulunduğunu söylemek zahiren Allah'a mekân ve keyfiyet
isnat etmekse de, aslında Hz. Peygamberin sözüyle ve parmaklarıyla yaptığı
kubbe şekliyle maksadı, Allah'ın kudret ve saltanatının azametini biraz olsun
bedeviye anlatabilmek. Çünkü mücerred kavramlarla ona böyle muğlak bir
meseleyi kavratmak mümkün değildir. Arş kelimesinin ifade ettiği manaları 4723
numaralı hadisin şerhinde açıkladığımız için burada tekrara lüzum görmüyoruz.
Bu hadis, Allah'ın
saltanatının Arş üzerinde tecelli ettiğini inkâr eden Cehmiyye aleyhine bir
delildir.